Przenosiny

sobota, 13 kwietnia 2013

RAZEM ROBIMY OD GÓRY - część pierwsza

W poprzednich odcinkach:
- Prolog - czyli spis narzędzi i materiałów.


***
Zaczniemy od oswojenia Tabelki Samoliczącej zrobionej we wszechmocnym Excelu. Dostępna jest do ściągnięcia/skopiowania tutaj.

Filmowa instrukcja korzystania z tabelki jest poniżej. Opis także w samej tabelce. Ale jeszcze raz podkreślę dwie kwestie: wpisujemy dane tylko w zielone pola (niczego innego nie musimy i nie powinniśmy kursorem tykać:))); tabelkę poszerzania reglanu czytamy od dołu, od początku kolorowego zaznaczenia.


Kwestia próbki i dokonania pomiarów. Jeśli tabelka ma być rzeczywiście użyteczna, to nasze mierzenie musi być dokładne. Dlatego krótki "wykład" na temat dobrze zrobionej próbki i mierzenia gotowego swetra lub własnych obwodów.
Zwracam uwagę, że w filmie przyjęte jest założenie, że na podkrój pachy będziemy dodawać 6 oczek. Są osoby, które na podkrój pachy nie dodają ani jednego oczka i w momencie oddzielenia rękawów od kadłubka po prostu łączą "na ścisło" oczka przodu z tyłem oraz później oczka poszczególnych rękawów. Można, choć nie polecam - pod pachą robi nam się bardzo ścisło.
Druga szkoła to dodanie oczek na podkrój pachy na raz, czyli w momencie oddzielania oczek kadłubka od oczek rękawów dodaje się na raz założoną ilość oczek (nie za dużo, bo nam się zrobią fałdki pod pachami). Można, ale... wtedy nie "rysujemy" ładnej linii podkroju.
W drugiej części kursu pokażę takie dodawanie oczek, które podkrój kształtuje rzeczywiście jako mini łuk, co powoduje, że sweter powinien nam się układać pod pachami idealnie. 
Ale na tym etapie trzeba zdecydować jedynie, ile oczek chcemy dodać - 6 to bezpieczna liczba, przy cieńszych włóczkach może być trochę więcej, przy grubych - trochę mniej.

To do roboty. Nabieramy oczka na dekolt. Zrobimy to używając prowizorycznego szydełkowego łańcuszka, bo to pozwoli nam później na ładne wykończenie dekoltu i na późniejsze ewentualne poprawki, jeśli okaże się, że trochę przesadziliśmy z wielkością.
Łapiemy szydełko i resztkową włóczkę i robimy łańcuszek:

Łańcuszek to podstawa do nabrania oczek i najpierw wersja dla osób robiących sweterek na okrągło czyli nie rozpinany. Korzystamy z tabelki po lewej stronie, gdzie zaczynamy nabieranie od oczek na tył swetra, od razy wkładając markery pomiędzy poszczególne oczka. Przypominam, że nabieramy oczka według wskazówek tabelki czytanej od dołu.

Jak widać po pierwszym rządku od razy zamykamy robótkę w okrąg, dodając "główny" marker, oznaczający początek okrążenia. I w celu pogłębienia reglanu przerabiam dodatkowo dwa okrążenia oprócz tych pierwszych dwóch wskazanych przez tabelkę. Czyli razem ma cztery okrążenia i czas najwyższy zacząć się zajmować reglanem.

W moim przypadku chcę wąziutką linię reglanowych oczek, więc jako "oczka reglanowe" przyjmuję dwa oczka, dwa dokoła markera. Jeśli ktoś chce szerszą plisę reglanową, to może przyjąć dowolną liczbę oczek, rozkładając je symetrycznie dokoła markera. Wtedy wyjdzie mu coś takiego, jak w Błękicie:

Kwestia sposobu dodawania oczek w reglanie to tyle pomysłów, ile dziewiarek. W filmie pokażę wersję dodawania na nitce z poprzedniego rzędu oczka reglanowego - to sposób, który gwarantuje, że nie ma dziur w okolicach reglanu. 
Oczywiście, jeśli ktoś chce mieć ażurowe reglany, to robi zwykłe narzuty. Można też uznać za oczko reglanowe pierwsze oczko tyłu, pierwsze z każdego rękawa i pierwsze przodu i dodawać jak w drabince centralnej - tworząc reglan z pojedynczej linii "dziurek".

Ale my w tym kursie przyjmujemy, że oczka reglanowe to dwa dokoła markerów i dodajemy oczka przerabiając je na nitce z poprzedniego rzędu oczka reglanowego.
Dodajemy oczywiście zgodnie z zaleceniami tabelki - w co drugim okrążeniu.

I szalejemy aż do końca tabelki, poszerzając reglan w co drugim okrążeniu i przesuwając się w górę tabelki.

To teraz wersja dla tych, którzy chcą zrobić sweterek rozpinany lub sweterek z pęknięciem przy dekolcie. Korzystamy tym razem z przeliczeń, które prezentuje tabelka po prawej stronie, gdzie zaczynamy nabieranie od oczek połowy przodu.
!!!Zanim zaczniemy tabelka grzecznie pyta nas, ile oczek z przodu chcemy przeznaczyć na ozdobną plisę, zapięcie!!! Jeśli chcemy tylko wąziutkie wykończenie, to możemy wpisać w zielone pole po prawej stronie tabelki 0, bo dołożymy sobie może centymetr w postaci wykończenia. Ale jeśli ma być szeroka plisa, to trzeba wpisać, ile oczek chcemy na nią przeznaczyć. Tabelka dla sweterka rozpinanego to uwzględni i zwęzi przód.

Tak samo robimy łańcuszek i nabieramy oczka zgodnie ze wskazaniami tabelki, patrząc na liczby na dole kolorowego zaznaczenia (bo i tym razem będziemy się przesuwać w górę tabeli). Tak samo wstawiamy markery i tak samo robimy dwa rzędy sugerowane przez tabelkę, ale sugeruję też dodatkowe dwa, żeby pogłebić podkrój reglanu.

A później zaczynamy w co drugim rzędzie dodawać wokół oczek reglanowych. Ewentualne wariacje na temat tworzenia plisy reglanowej omówione są powyżej, a ja w filmie pokazuję ten sam sposób - reglan tworzony wokół dwóch oczek reglanowych, czyli wąziutki i tworzony przez oczka dodane na nitce poprzedniego rzędu oczka reglanowego:

I też robimy tyle, ile nam tabelka mówi.

Uwaga!!! W celu pogłębienia reglanu po zakończeniu robienia "z tabelką" dodajemy dwa dodatkowe okrążenia/rzędy, żeby pod pachami mieć delikatny luz.

I czas na kształtowanie podkroju pachy, oddzielanie rękawów i łącznie tyłu z przodem, ale o tym w części drugiej.

100 komentarzy:

  1. Wow, filmików na razie nie przejrzałam, ale od razu na Tabelkę się rzuciłam :) podziwiam naprawdę ^^ bardzo przydatne narzędzie ;) oczywiście, że podejrzałam wszystkie funkcje :P

    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nawet nie usiłowałam chować funkcji, bo może ktoś się zainspiruje i oswoi Excela jako narzędzie dziewiarskie :))

      Usuń
    2. Tabelka genialna! Ja jak cokolwiek robię, to najpierw siadam, obmierzam, przeliczam, robię próbki... ta tabelka to świetne ułatwienie, tym bardziej,, że bardzo lubię rękawy raglanowe :) Dzięki!!!

      Swoją drogą właśnie o czymś takim w Excelu myślałam swojego czasu, ale niestety, na tego typu arkusz jestem nieco za cienka w uszach (mam nadzieję, ze jeszcze i z czasem się to zmieni;) )

      Usuń
    3. To się cieszę, że pomaga i ułatwia.
      A Excel nie taki straszny i nawet "wciągający", więc o ile ktoś się czuje matematycznie na siłach, to staje się doskonałym narzędziem "uzupełniającym" do dziewiarskich szaleństw.

      Usuń
  2. Tabela samolicząca pobrana, ale rozpracowywać będę jak Echo F skończę ( Już dużo mi nie zostało). Teraz dziękuję! Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podziwiam Twoje samozaparcie, żeby najpierw kończyć jedno :))) Ale pewnie do końca borderu pewnie dosłownie kilka rzędów zostało :)

      Usuń
  3. Przepraszam, że jako anonimowy, ale nie mam innej możliwości. Od razu mam pytanie, czy poda Pani też sposób, jak zacząć, jeśli chcemy z przodu mieć trochę większy dekolt przy swetrze bez zapięcia, a nie jednakowo przód i tył? Byłoby jeszcze wszechstronniej, gdyby tak. A w ogóle to ten blog jest świetny, a instrukcje rewelacja, nawet dla antytalentów. Pozdrawiam i czekam na dalszy ciąg. Ewa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A nie ma problemu z anonimowym komentarzem.
      Co do dekoltu, to przy wykańczaniu dekoltu pokażę, jak podnieść linię podkroju szyi z tyłu. Ale w samym kursie nie ma ani dekoltu w kształcie V ani innych kształtów. Może kiedyś dorobimy takie "szaleństwo" jako dodatek do tego kursu, ale na razie zaczynamy od podstaw.

      Usuń
  4. Hurra nareszcie sa sweterki, nie moglam sie doczekac. Super, wielkie dzieki !!!
    Juz mnie druty swiezbia. To moj pierwszy sweterek robiony od gory i mam troche tremy.

    Goraco pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie miej tremy! Zobaczysz, że nie taki sweter straszny :))) Trzymam kciuki i w razie problemów, pisz! Pytaj, nie wahaj się, bo mogłam gdzieś "polecieć" za szybko :))

      Usuń
  5. Tabelka pobrana, filmiki zaliczone. Zaczne jutro od rana.
    Jestes wspaniala! Kazdy zrozumie co i jak.
    Dziekuje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to super! Trzymam kciuki i mam nadzieję, że rzeczywiście wszystko będzie jasne.

      Usuń
  6. Wielkie dzięki:)
    Filmiki obejrzalam, bede próbowac jak skoncze sweterek dla synka. POzdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę bardzo. Trzymam kciuki, żeby się dobrze robiło i sweterek syna i sweter od góry.

      Usuń
  7. Wspaniale, już się martwiłam, że będę się nudzić w niedzielę a tu taka miła niespodzianka :) Kontempluję tabelkę i zabieram się za próbkę :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Wasz duet jak zwykle niezawodny-:))))
    Wszystko jasno i dokładnie wytłumaczone, a za tabelkę wielkie dzięki na pewno bardzo ułatwi dzierganie.
    Agnieszko dziękuję za trzymanie kciuków -to co najgorsze zostało wykluczone więc troszeczkę odetchnęłam .
    Pozdrawiam
    Ps.oczywiście będę robić ....tylko trochę pózniej

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po pierwsze to dobrze, że piszesz, że najgorsze wykluczone, to najważniejsze!!! Bardzo mi "chodziłaś po głowie" w ciągu ostatnich dni :))) Potrzymam te kciuki jeszcze trochę, żeby szybko wszystko wyszło na prostą.
      I dobrze wiesz, że robić możesz w dowolnym momencie - wszystko będzie na Ciebie czekać.

      Usuń
  9. Agnieszko,dzięki Tobie odważę się zrobić sweter od góry.Dotychczasowe opisy mnie zniechęcały bo zawierały wiele niewiadomych.Teraz zostałam oświecona,doinformowana i zachęcona do pracy.Wielkie dzięki!Pochwały znoś z godnością.A gdzie choć jedno zdjęcia kocia?Od tego zaczynam przeglą.danie Twego bloga

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak ja się cieszę, że dokonałam zachęcenia i oświecenia :))) Zobaczysz, że to nie takie straszne, a jak powstanie pierwszy... :)))
      Gdyby się jakieś wątpliwości pojawiły, to pisz! Maila albo w dowolnym miejscu w komentarzu - będę wyjaśniać, ale mam wrażenie, że poradzisz sobie śpiewająco.
      A co do kocia - no przecież przy tak poważnym temacie, jak sweter robiony od góry nie będę Was "kocięciem" rozpraszała :)))

      Usuń
  10. Po prostu brak mi słów,żeby wyrazić swoją wdzięczność.To będzie mój pierworodny robiony na okrągło.Do tej pory jakoś nie mogłam pojąć o co chodzi, a teraz dzięki Twoim znakomitym wyjaśnieniom to już musi się udać.Ręce mnie świerzbią żeby zacząć już natychmiast, ale najpierw muszę skończyć chustę dla córci bo już się mocno niecierpliwi.A tak na marginesie to masz bardzo miły głosik:),można słuchać i słuchać...Serdecznie pozdrawiam i dzięki Ci kobietko za "razem robienie".
    Ania.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To się bardzo cieszę! Gdybyś miała jednak jakieś pytania, to pisz!
      I masz rację - najpierw chusta dla córki!
      A swojego głosu, może nie to, że nie lubię, ale mimo tylu filmów nie mogę się do niego przyzwyczaić, w mojej głowie brzmi inaczej :)

      Usuń
  11. Wszystko czytelnie wytłumaczone,filmiki zaliczyłam,więc teraz druty w łapki i do dzieła.

    OdpowiedzUsuń
  12. Ja nie wiem, ale dzisiaj wchodziłam na twojego bloga rano i nie było tego posta, teraz wchodzę i już drugi odcinek. Jestem zapóźniona, a jeszcze chustę mam do skńczenia. Jutro dołączam do grupy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie zauważyłaś, że kursowe wpisy zawsze pojawiają się po południu, bo potrzeba czasu na nakręcenie filmów, ich techniczną obróbkę i przygotowanie samego wpisu.
      Niech się chusta szybko kończy, a sweterek zaczniesz w dowolnym momencie, w Razem-Robieniu nie ma terminów :))

      Usuń
  13. Cudny ten Twój kurs :)
    Już się doczekać nie mogłam i wydłubałam sukienkę.....teraz rośnie od dołu druga :)
    Ale jutro wrzucam na druty sweterek tęczowy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak przeczytałam "tęczowy", to już się nie mogę doczekać zdjęć! I dziękuję za pochwały.

      Usuń
    2. Z tą tęczowością to może przesadzilam, włóczka jest taka.... pastelowa? Sama nie wiem jak toto określić.....

      Usuń
    3. Mam podobną :) Na pierwszy rzut oka - tęczowa. Ale jak się człowiek zastanowi i przyjrzy, to się okazuje, że tam same pastele. Ale i tak takie włóczki są piękne :)))

      Usuń
  14. Oj ale tu się u Ciebie dzieje!! Ja to odpadam przy takich projektach, ale chętnie popodziwiam:))

    OdpowiedzUsuń
  15. tyle się tu dzieje u Ciebie że aż miło
    super blog gratuluję
    filmiki świetna sprawa nie ma jak człowiek popatrzy
    zachwyciła mnie chusta świetne tłumaczenie
    czekam na następne filmowe razem robione
    czy można zgłaszać jakieś propozycje
    tak fajnie tłumaczysz że naprawdę aż chce się za robotę brać :-))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja mam wrażenie, że na tym blogu zbiorowe szaleństwo stało się normą :)
      Propozycje oczywiście można zgłaszać, nawet trzeba - będą jak znalazł do kolejnej ankiety, bo tak wybieramy rzeczy do razem-robienia :)

      Usuń
  16. Swiat wokół , mimo deszczowej pogody i świat robótkowy zrobił się od razu piękniejszy,
    bliższy , bo....pokazujesz jak zrobić sweterek od góry
    w moim przypadku bardzo pomocna będzie ta tabelka , zawsze mam problem z oczkami
    Wszystko tak jasno ,tak dokładnie przekazujesz......ciężki grzech nie próbować,
    Agnieszko bardzo dziękuję
    życzę Ci samych dobrych dni
    pozdrawiam
    Maria






    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mnie cieszy, że wszystko jasne i że udało mi się zachęcić "zanęcić" do robienia od góry :)
      A skoro jeszcze uczyniłam świat nieco lepszym w deszczowy dzień, to już w ogóle cudownie.
      Niech się dobrze dzierga!

      Usuń
  17. JESTEŚ WIELKA ! Bardzo pomocny ten twój kursik.Zwłaszcza dla osób uczących się.Wprawdzie zrobiłam już dwa sweterki taką metodą,jednak moja wiedza była niepełna.Bardziej mi rozjaśniłaś to wszystko.Czekam z niecierpliwością na ten opis podniesionego tyłu i obniżonego przodu dekoltu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję! Z każdym zrobionym sweterkiem wiedzy przybywa, więc i Tobie po kilku wydzierganych w ten sposób nic nie będzie obce.
      A dekolt sobie "dokształtujemy" przy pomocy rzędów skróconych, bo ja też nie lubię, jak mi po karku wieje :)))

      Usuń
  18. Witaj.
    Nie jestem nowicjuszką w dzierganiu, ale postanowilam przyłączyć się do wspólnego drutowania. Zawsze się mozna czegoś nowego nauczyć - tutaj wypróbuję pomysł z dodawaniem oczek na pod pachą w raglanie. Zawsze robiłam te kilka oczek od razu ;-) No i skoro piszesz o formowaniu dekoltu tymi rzędami skróconymi to chętnie tez spróbuję.
    Mam jeszcze pytanie odn. próbki. Spotkałam się z tezą, żeby próbkę przed obliczeniami uprać. Co sądzisz na ten temat?













    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapraszam do razem-szaleństwa :))) Będzie nam bardzo miło.

      Co do próbki i jej prania to jest to na pewno doskonały pomysł, jeśli mamy do czynienia z niteczkami, które na wodę reagują "dziwnie". Niedawno Liwias podzieliła się swoimi dramatycznymi przeżyciami z bambusem

      http://szmatkinitkiszpilki.blogspot.com/2013/04/wredny-bambus.html

      Czysta bawełna też potrafi pod wpływem wody powyciągać się nieco. I w przypadku takich "wrednych" włóczek upranie próbki, może się okazać zbawienne.
      Ja sama próbek nie piorę, szczególnie, jeśli robię z włóczek znanych i sprawdzonych w poprzednich robótkach, ale przy bambusie, to chyba bym się zdecydowała na namaczanie :)))))

      Usuń
    2. Po przygodzie Liwias chyba się na bambus nie zdecyuję ;-).
      No tak, w sumie masz rację - jeżeli robimy z włóczek nam już znanych to pranie próbki można sobie darować. Chociaż - teraz robię z całkiem nowej dla siebie włóczki, ale pranie darowałam ;-). A że będzie sweter rozpinany - no cóż (w razie czego), rzeczy oversize są teraz w modzie ;-)

      Usuń
    3. Zobaczysz, będzie ok :))) Ostatecznie nie każda nitka ma "bambusowe" pomysły na rozciąganie.

      Usuń
  19. Przed chwilą poczułam nieodpartą potrzebę posiadania nowego kardigana. Musiałam ją jednak szybko stłumić, bo mam jeszcze drugą Echo na drutach. Dlatego zrobię sweterek w wersji mini, czyli dla Córy. Mój będzie następny w kolejce. Pędzę szukać włóczki w zapasach. Dzięki Aguś, jesteś nieoceniona! A tabelka jest miodzio! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale tym sposobem będzie miała nowy sweterek i córka, i Ty :))
      I cieszę się, że tabelka się okazuje przyjazna.

      Usuń
  20. wow!rewelacja:) echo jeszcze nie skończone,więc nie będę jeszcze zaczynać sweterka, ale...co się odwlecze to nie uciecze.
    Tabelka - rewleka :) nawet się zrymowało;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sweterek poczeka, kurs nigdzie nie ucieknie. I tak, jak pisałam Agnieszce powyżej - cieszę się, że tabelka jest przyjazna. Niech się przydaje.

      Usuń
  21. Ale, ze już? A ja ze swoim Maliniakiem daleko w lesie. Dłubię te rękawy i dłubię... już drugi tydzień i wydłubać nie mogę. Ale spoko! Do prologu się zastosuję. Muszę tylko pomyśleć komu ten sweter udziergam... sobie, czy Chopu. Jak mi piłeczka nad łbem skakać zacznie jak Pomysłowemu Dobromirowi to się nie omieszkam zgłosić... pewnie z listą pytań, bo tak czytam i czytam i mi się to niezmiernie skomplikowane wydaje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgłoś się, postawimy chłopa do pionu, niech nie wymyśla :) A tak poważnie, to jak zaczniesz robić, to się okaże, że jednak to nie takie straszne, jak z czytania wygląda.

      Usuń
  22. Ja dziękuję za tabelkę,ściągnęłam,zapisałam,kiedyś wykorzystam.Ciekawe tylko czy mi życia wystarczy na wszystkie"kiedyś wykorzystam":)))

    OdpowiedzUsuń
  23. Czy jako (nie)szczesliwa posiadaczka pakietu MSOffice 2003 moglabym prosic o wersje tabelki zapisana w formacie xls? Bo mi program przy probie otwarcia pliku wyplul zagrozenia, ostrzezenia, czerwonym krzyzykiem postraszyl i powiedzial, ze moge otworzyc ale na wlasna odpowiedzialnosc i ryzko, bo dzialac i tak nie bedzie jak trzeba;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aga, przyślij mi maila, to odeślę w zwrotnym tabelkę "zestarzoną" i podpowiem, co i jak, bo nie będzie w niej działać to zaznaczanie na kolorowo.

      Usuń
  24. Witaj IntensynieKreatywna,
    jestem pod wrażeniem pracy jaką włożyłaś w szkolenia tu przygotowane i podziękowania przy tej okazji chciałam złożyć.Jesteś urodzonym, prawdziwym nauczycielem.
    Też chciałam sweterek na okrągło i na początku mam ten sam problem co AgaM,czyli Exel w wersji 2003 i nietety wypluwa mi jakieś chińskie znaki.Czy możesz i mnie pomóc w tej kwestii.Mój adres:
    craftbymaryla małpa blogspot.com
    Będę wdzięczna:-)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wysłałam maila, daj znać, czy doszedł i gdyby było jakieś problemy, to pisz, będziemy sobie radzić.

      Usuń
  25. Cos mi tu nie teges, ze tak powiem. Wpisalam wszystkie dane do tabelki dla sweterka rozpinanego - podalo ze mam nabrac 86 oczek, nabralam potem zerkam do tabelki a tam zonk (zaznaczylam 10 oczek na plise) i wyliczylo 8o.+6o.+37o.+6o.+8o. co wcale a wcale nie daje 86 :( co robie zle??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 16+12+37 to 65 i 20 oczek na plisę (po 10 z każdej strony przodu) to razem 85 oczek, czyli według Twoich założeń jest ok (różnica 1 oczka).

      W wersji dla swetra rozpinanego na przodach te oczka na plisę są odjęte, ale w kolumnie Razem są one uwzględnione, bo dodasz je sobie później, osobno.

      Czyli nic nie robisz źle :)) Wszystko powinno być ok :)

      Usuń
  26. dzieki wielkie :))) machnelam sie przy plisie bo liczylam 10 a nie 20 o. o jesoooo jaka pomrocznosc jasna ;p jeszcze raz wielkie dzieki za blyskawiczna odpowiedz :)
    ps chuste echo zrobilam :) mniamniusna wyszla :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę bardzo! Najważniejsze, że już ok :))) A pomroczność jasna dopada każdego i jak się człowiek zapląta i "pomroczni" to czasami ciężko się odkręcić samemu.
      Bardzo się cieszę, że chusta wyszła "mniamuśna" :)))

      Usuń
    2. Hej
      Po pierwsze chciałam napisać, że to jest super blog :) i bardzo się cieszę, że w poszukiwaniu inspiracji robótkowch na niego trafiłam :)
      Mam prośbę, przymierzam się do zrobienia swetra na okrągło od góry (ale na szydełku :/), mam nadzieję że uda mi się wszystko przełożyć z "języka drutów" na "język szydełka". Mam (póki co ;)) problem z pobraniem wymiarów do tabelki. Jeżeli jest gdzieś opis jak precyzyjnie pobrać pomiary to bardzo proszę o podlinkowanie :). Nie wiem np. jak zmierzyć szerokość rękawa (wysokość w pionie od początku pachy do ramienia?, czy szerokość prostopadle do rękawa?)

      pozdrawiam
      BW

      Usuń
    3. Zajrzyj do drugiego filmu w tym wpisie, tam jest pokazane, jak się co mierzy, żeby to grało z działaniem tabelki. Na wszelki wypadek bezpośredni link do filmu na YT

      http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=-yMQFLE9op4#t=256

      Usuń
  27. Wielkie dzięki za tabelkę ,już ją sobie ściągnęłam i na pewno wykorzystam w 100% ,super sprawa , zawsze mnie denerwowało liczenie oczek i przerobionych rzędów , ale mam jedno pytanie odnośnie tej tabelki , chodzi mi o przeliczane oczka w sweterku rozpinanym , mianowicie kiedy wpiszę liczbę oczek na plisę np.4 , to automatycznie są one dodawane do tabelki z tym tylko że, na plecy jest dodane około 10 oczek więcej niż na przody, nie wiem czy mnie rozumiesz, dodając oba przody do siebie liczba oczek wynosi o około 10 oczek mniej niż na plecy , nie wiem czy tak ma faktycznie być i dlaczego , na mój chłopski rozum liczba oczek powinna się powiększyć tylko w przodach o oczka które chcemy mieć w plisie , proszę wytłumacz mi to dlaczego plecy w sweterku rozpinanym powinny być większe od przodów .
    pozdrawiam Cię serdecznie i dzięki za tabelkę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kiedy wpisujesz liczbę oczek przewidzianą na plisę (w zielone pole po prawej stronie tabelki dotyczącej wersji rozpinanej), to powinno Ci się zmienić tylko to, co jest w ilości oczek dla prawej i lewej strony przodu, żadne inne oczka (tyłu i rękawów nie maja prawa "drgnąć" :)))
      W tym momencie tabelka pokazuje Ci oczka tyłu w całości i przodu bez dwóch plis - stąd różnica w oczkach - tył masz cały, a z przodu masz jakby "oczkową dziurę", bo przecież będziesz dorabiać dodatkową plisę nabierając później oczka wzdłuż brzegów obu przodów. I razem z tą plisą (oczka liczone razy dwa, bo robisz ją i pop prawej i po lewej stronie przodu) wyjdzie Ci taka sama liczba oczek, jak dla tylu.

      To teraz ja mam nadzieję, że to jest jasne, co napisałam :))) Ale jeśli nadal będziesz miała wątpliwości to podeślij mi swoją wypełniona tabelkę na maila, to spojrzę, czy wszystko ok i ewentualnie wyjaśnię problem już na konkretnych liczbach, a nie tak teoretycznie.

      Usuń
    2. Dziękuję za wyjaśnienia , rozjaśniłaś mi w głowie , ja robię sweterek od razu z plisą brzegową , plisę robię ściągaczem a resztę sweterka na prawo no i myślałam sobie że jak wpiszę w tabelkę oczka na plisę to przeliczy mi je dodając tylko oczka na dwa przody , tak to jest jak każdy robi po swojemu, ja nie chciałam się póżniej bawić z dodawaniem oczek na plisę i robienie jej oddzielnie i jakoś sobie ubzdurałam że ta Twoja tabelka też tak przeliczy jak ja chcę :) , dziękuję Ci bardzo za wyjaśnienia , że ja też na to nie wpadłam tylko zawracam Ci głowę , przepraszam i jeszcze raz dzięki , tabelkę i tak będę wykorzystywałam bo jest genialna , dzięki , pozdrawiam :)

      Usuń
    3. Nic się nie stało! Lepiej zapytać niż pruć : )))

      Usuń
  28. Dobry wieczór. Sugerowałam sie podpowiedziami z tej strony i opisem wykonania raglanu. Mam nadzieję, że po zrobieniu raglanu pójdzie mi równie dobrze. I tu rodzi się nieśmiałe pytanie: Jak robić dalej? Rozumiem, że rękawy(oczka) przekłada się na dodatkowy drut, a co z resztą? Przerabiać na okrągło bez szwów bocznych czy jednak pozostać przy tradycyjnym sposobie wykonania? Proszę o podpowiedź.
    I nie dodam, ze ta strona zainspirowała mnie do powrót w świat robótek ręcznych. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powstał już cały kurs, więc odpowiedzi na wszystkie te pytania pojawiają się w kolejnych częściach.
      Poniżej jest link do części ostatniej, ale na samym jego początku jest zebrane wszystko, co robienia reglanu dotyczy, od Tabelki, przez rękawy aż do plisy rozpięcia w sweterkach rozpinanych:

      http://www.intensywniekreatywna.blogspot.com/2013/05/razem-robimy-od-gory-epilog.html

      Żeby szybko sprawdzić, czy są dalsze części jakiegoś Razem-robienia, najłatwiej zajrzeć do zakładki Nauczanie (na górze w pasku po prawej stronie).

      Pozdrawiam serdecznie i bardzo się cieszę, że kolejna osoba wraca do robótek ręcznych.

      Usuń
  29. Gdzie mierzymy szerokość swetra (pkt. 10 i 11)? Myslałam, ze to jest ta sama szerokość co pod pachami? Jak to rozumieć?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ewo, napisz dokładnie, w czym leży twój problem (szczególnie, co masz na myśli, pisząc punkt 10 i 11, w tabelce? w filmie?). Jeśli wolisz, możesz napisać maila, ares na pasku po prawej na górze.
      Generalnie sposób dokonywania pomiarów pokazany jest na drugim filmie w tym wpisie, pod koniec.

      Usuń
  30. Już "załapalam"-zmyliły mnie wartości w tabelce(pkt. 10 i 11)-myślałam, że to też dotyczy obliczeń do reglanu. Dziękuję bardzo ale oświeciło mnie. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak robimy dwa oczka na prawo lub dwa na lewo w okrązeniach

      Usuń
    2. Moja bratowa ma tak na imię a i nazwisko to same

      Usuń
    3. Robi się te dwa razem podobnie do robienia "prostych kawałów". Dwa razem na prawo (zakładam, że w poprzednim okrążeniu masz prawe oczka) - wbijasz się w dwa oczka od ich lewej strony i przerabiasz razem. Dwa razem na lewo (zakładam, że masz lewe oczka w poprzednim okrążeniu) - wbijasz się w dwa oczka od ich prawej strony i przerabiasz razem na lewo.

      Usuń
  31. OGROMNE dzięki za tabelkę i filmowe instrukcje. Robię na drutach wiele lat męcząc się ze zszywaniem. Teraz robię dla wnuczki i zszywanie tych maleństw - tragedia. Dziś zaczynam robic pierwszy w zyciu sweter od góry. Robię dla malutkiej- jak coś będzie mniej do prucia :) Jak się uda ruszę do boju z moimi sweterkami
    Pozdrawiam cieplutko
    Małgorzata

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę bardzo, niech się przydaje, tym bardziej, że dla wnuczki jako pierwszej :))) Mam nadzieję, że prucia nie będzie, będzie za to dużo zadowolenia!
      Gdyby się pojawiły jakieś pytania lub wątpliwości, to pisz w komentarzach lub mailem. Ale dla osób z doświadczeniem, to tylko zmiana kierunku :)))

      Usuń
  32. Zapisałam i mi zeżarło ;)
    Chciałam tylko się upewnić - nie dorzucaliście pewnie w międzyczasie jakiegoś cudeńka automatycznie planującego ilości oczek do serka, znaczy V? ;) Zaczynają mnie męczyć myśli o dziubaniu wybitnej cienizny (50g / 700 m...) i muszę sobie tak wykombinować żeby jak najmniej pruć... ;))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie. Może dlatego, że ja takowych nie robię...

      Usuń
  33. Ok, no to sobie jakoś poradzę :))

    OdpowiedzUsuń
  34. Super sposób, pierwszy raz robię sweter "od góry" bardzo mi się przydały te obliczenia. SUPER!!!!

    OdpowiedzUsuń
  35. Postanowiłam sobie za cel zrobić samodzielnie sukienkę.Na razie nie mam zbyt wielkiego doświadczenia,dlatego często korzystam z Pani wskazówek.I również teraz chciałam je wykorzystać do wykonania tej sukienki.Niestety utknęłam już na samym początku,gdyż ta tabelka w ogóle nie działa u mnie :( Albo jestem kompletną analfabetką,albo to wina czegos innego,już sama nie wiem.Po prostu w żaden sposób nie mogę wpisać własnych wymiarów w te zielone kratki.Bez tego na razie nie potrafię z niczym ruszyć do przodu.Pozdrawiam i gratuluję uzdolnień :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Są dwie wersje tabeli - dla starszych i nowszych wersji Excela. Pytanie, która wersja jest na komputerze - ta starsza otworzy się zawsze.
      Sprawdzałam obie przed chwilą i działają, więc problem nie leży w ściąganym pliku - musi być problem "lokalny". Może próbuje je Pani otworzyć w jakimś innym programie. Nic innego mi do głowy nie przychodzi.

      Usuń
    2. Mój błąd-miałam wersję testową i po prostu tego nie zauważyłam :)

      Usuń
  36. Wynika to pewnie z jakiś zaokrągleń i "ucinania" tego co po przecinku, ale wyliczyło mi 113 oczek podzielona na 45-12-45-12 :D

    OdpowiedzUsuń
  37. A i mam pytanie odnośnie liczby oczek na dekolt: z obliczeń wyszło, że potrzebuję 110,4 oczka, pierwszy od dołu kolorowy wiersz mówi 113, poniżej jest 105. Nabrałam 113 bo różnica jest mniejsza, ale moje pytanie na przyszłość, czy należy się kierować do czego jest "bliżej" czy może nabierać wartość z rzędu poniżej jak zostało to zrobione w filmie.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To wynika z zaokrągleń. Ja zazwyczaj decyduję się na to, co bliżej, niezależnie, czy to oznacza kilka oczek mniej czy więcej.

      Usuń
  38. Dzień dobry, wspomnę od razu, że jestem raczej początkująca :) Mam taki "problem": robiąć raglan od góry chciałabym zaookrąglony dekolt, a nie w serek. W serek, o ile dobrze rozumiem, dodaje się po jednym oczku na każdym brzegu. Z tym raczej nie miałabym problemu. Natomiast w dekolcie zaokrąglonym powinnam dodać co drugi rząd: 4 x 1 oczko, 3x 2 oczka i 1 raz 3 oczka i raz 4 oczka. Następnie łączę w okrąg i przerabiam już w całości. Ale nie wiem kompletnie w jaki sposób te oczka dodawać. Czy to trzeba zrobić z nitki poprzecznej lub innym sposobem kilka oczek obok siebie? Czy należy nabrać całkiem nowe oczka? IWtedy trzeba nabierać nowe oczka zarówno na początku, jak i na końcu rzędu. Mam nadzieję, że dobrze wytłumaczyłam, o co mi chodzi :) Będę wdzięczna za pomoc :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Generalnie to takie dodawanie robi się kształtując na końcu dekolt, kiedy robi się rzędy skrócone, dziergając już w górę i to w tym kursie jest opisane.
      Czyli zaczyna się nieco niżej, od razu w okrążeniach, a te oczka, które trzeba dodać, to się później w takiej sekwencji robi rzędy skrócone.
      Ale można i od razu, oczka będą wtedy dodawane sposobem pętelkowym, czyli tak, jak pokazuę przy dodawaniu pod pachą - proszę spojrzeć do filmu w odpowiedniej części.

      Usuń
  39. Witam.
    Czy ta tabel wyliczy mi również reglany na sweterki dla dzieci?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Owszem, nawet dla bardzo małych rozmiarów.

      Usuń
    2. Super! Dziękuję bardzo. W takim razie zabieram się za sweterek dla córci :D

      Usuń
  40. Dzień dobry. Czy tabelkę mogę wykorzystać do swetra robionego od dołu ? Jeśli tak to po zrobieniu kadłubka patrzę na liczbę oczek od góry tabelki ? Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  41. Dziękuję za jasne wytłumaczenie czegoś co do tej pory było dla mnie czarną magią. Jestem "drutkowym samoukiem" i odkrycie Twojego Bloga było dla mnie jak odkrycie Ameryki i drogi do El Dorado w jednym. Pozdrawiam serdecznie :))

    OdpowiedzUsuń
  42. Czy mogę prosić o namiary na białą włóczkę z kolorową wstawką, na której tłumaczyłaś wykonanie raglanu w szóstym z kolei filmiku? :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety. Nie ma pojęcia, co to było - jakieś resztki. Może Elian...

      Usuń
  43. Właśnie ściągnęłam sobie Tabelkę samoliczącą i pięknie dziękuję. Z Excela korzystam przy każdej robótce, rysuję swoje wzory zakardowe i inne, a moja tabelka do przeliczania jest mniej rozbudowana, ale służy mi już wiele lat. Teraz postanowiłam spróbować z Twoją i będę zachęcać Koleżankę do zrobienia swojego pierwszego raglanowego sweterka. Myślę, że mając takiego pomocnika poradzi sobie.
    Jeszcze raz serdecznie dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  44. Dzień dobry. W Pani cała nadzieja. Nie otwiera się strona z tabelką samoliczącą.
    Czy mogłaby Pani udostępnić ją na facebook-u ? Pozdrawiam nadzieją :-)

    OdpowiedzUsuń